Jan Ensing

Hier worden mededelingen door het bestuur geplaatst.
Plaats reactie
Edith
Berichten: 43
Lid geworden op: 14-12-2018 18:02

Jan Ensing

Bericht door Edith » 17-03-2020 12:05

Beste leden,

Wij hebben het verschrikkelijke bericht ontvangen dat Jan Ensing (rabbi) terminaal ziek is.
Hij groet ons uit het ziekenhuis. Zijn vriendin Hanneke is 24 uur bij hem.

Als jullie willen kunnen jullie nog een kaart sturen:

Alrijne Leiderdorp
t.a.v. Jan Ensing
Afdeling 19-2
Postbus 4220
2350 CC Leiderdorp
 
Voorzitter 2016-2024

Edith
Berichten: 43
Lid geworden op: 14-12-2018 18:02

Re: Jan Ensing

Bericht door Edith » 19-03-2020 19:23

Lieve mensen,

Vanmorgen om 11:56 uur is Jan overleden...
Hieronder het bericht dat we van Hanneke, zijn vriendin, hebben ontvangen:

Dag allemaal, dit is Hanneke vanaf de mobiel van Jan.
Vrijdag ben ik met hem naar het ziekenhuis gegaan voor een nieuwe CT-scan nadat hij had gehoord dat zijn buik vol zat met vocht met kwaadaardige cellen. We gingen er samen heen, maar Jan is niet meer thuis gekomen. Vanaf zaterdag heb ik bij hem in een eenpersoonskamer in het ziekenhuis geslapen. Zijn toestand verslechterde super snel en de tijd smolt weg.

Vanmorgen 19 maart om 11.56 uur is Jan in mijn armen overleden. Hij heeft van al zijn broers en schoonzussen persoonlijk afscheid kunnen nemen en gister het oliesel van de pastoor ontvangen. Dat heeft veel voor hem betekend net als alle aandacht via kaarten en appjes en mails, ze zijn allemaal gelezen of door mij voorgelezen.

Vanwege Corona zal het afscheid woensdag slechts heel klein mogen zijn. Steken jullie een kaarsje voor hem aan? Ik stuur dit bericht naar alle app conversaties in zijn mobiel, sorry ik ken jullie niet allemaal persoonlijk. Sturen jullie het door naar wie het moet weten? Het is voor mij geen doen om alle welgemeende reacties te beantwoorden, ik hoop op jullie begrip.

We missen onze lieve Jan afschuwelijk, maar hij is omringt door onze liefde en die van iedereen die hij geraakt heeft, in vrede overleden.
Lieve groeten van Hanneke Schwippert.


Jan was al lid vanaf het vroege begin van het bestaan van onze club. Een rustige man, met een kraakdroge humor. Hij genoot van het rijden op zijn MP3, en zijn Citroëns.
We hebben allemaal onze zeer mooie herinneringen aan Jan. Hij was een aimabele man waar iedereen mee overweg kon.
Laten we woensdag allemaal een kaarsje voor Jan opsteken.

Rust in vrede, vriend.
Voorzitter 2016-2024

Edith
Berichten: 43
Lid geworden op: 14-12-2018 18:02

Re: Jan Ensing

Bericht door Edith » 25-03-2020 16:15

Vanmorgen had ik de eer om namens de club op de beperkte uitvaart van Jan te mogen spreken.
De uitvaartmis is gehouden in Den-Haag. Jan werd met een prachtige Citroën DS gebracht en is daarin ook naar de begraafplaats gebracht, waar hij in het familiegraf bij zijn moeder is gelegd.

In de kerk waren alle kaarten en bloemstukken uitgesteld.
Er waren ongeveer 25 mensen aanwezig en we zaten verspreid over de kerkbanken.
Hieronder is de tekst die ik heb voorgelezen. Ik hoop dat jullie je erin kunnen vinden.

****
Jan is lid geworden van de MP3 Club Nederland in 2012.
Jan was een aimabele man. Hij voelde zich thuis bij ons en hij was een heel gewaardeerd prominent lid van de club.

Zijn overlijden heeft tot een schok geleid in de club. Een greep uit de reacties die ik voorbij zag komen:
- Wat heeft Jan genoten van de buitenlandritten, met een brede glimlach staat hij op de foto's.
- Jan heeft echt veel voor iedereen betekend in de club.
- In Sauerland. Daar hebben we zó gelachen!
- Zeker, maar ook goede gesprekken.
- Mooie herinneringen!
- Fijne vent inderdaad.
- We reden samen de rit van internationale dag.
- Ik heb nog een kapje van hem gekregen voor de TomTom.
- Nog zo ongelofelijk…
- Allemaal mooie foto's. We zullen hem missen bij de volgende ritten.
- Ik zal zijn humor en persoon erg missen.

Dan een korte reactie van Berty Willems, onze penningmeester:

Ik heb Jan pas goed leren kennen met de buitenlandritten. Jan was altijd stil, wat teruggetrokken en wat op de achtergrond. Hij was er wel altijd als je ‘m nodig had.
Ik herinner me de eerste buitenlandrit, Sauerland. Deze rit kenmerkte zich door de diverse valpartijen van een van de nieuwe leden. Een erg storende factor tijdens de rit, maar ook vol ongeloof van onze rijders hoe het mogelijk is dat iemand 3 x zo omkiepert.
Die avond aan tafel was Jan zo gevat.. Hij zat tegenover Claudia en mij, en de ene na de andere woordspeling omtrent de valpartijen rolde uit zijn mouw.
We hebben zo ontzettend gelachen, en vanaf dat moment heeft Jan ons hart gestolen. Nooit geweten dat die stille " grijze" muis zo'n leuke en lieve zorgzame man was.
Vanaf toen is Jan iedere buitenlandrit mee geweest. Als je nu de foto's terugkijkt hoeveel plezier hij hieraan beleefde en wij met hem, dat is niet te beschrijven. Een lach van oor tot oor, gezellig samenzijn. Niks was te gek.
Wat zal ik Jan missen bij onze ritten... en met name in het buitenland. Die sfeer is niet te beschrijven en dat voelde Jan ook.

****
Zijn droge humor staat mij ook sterk bij.
Af en toe maakte hij opmerkingen…. dan moest je hem even aankijken… en soms dan nog wist je het niet zeker. Als je dan moest lachen, grinnikte hij met je mee, met pretogen.
Jan was ook een heel attente man. Op 14 september vierden wij als club ons 10-jarig bestaan. Jan kon er vanwege zijn gezondheid niet bij zijn. Ik kreeg wel een appje van hem die avond, omdat hij begreep dat ik de speech van die avond niet makkelijk zou vinden. Hij was een van de weinigen van de club die daaraan gedacht heeft.
We zagen hem voor het laatst afgelopen januari bij de Appelflaprit en Ledenvergadering. Daar heb ik het nog met hem over zijn DS gehad. We hadden het samen altijd even over Citroën… Hij overwoog hem te verkopen.

Lieve Jan, Vandaag zou onze laatste rit samen moeten zijn geweest. Het was ons een eer geweest je te mogen begeleiden. Helaas, dit is door de situatie in de wereld niet doorgegaan. Toen we dat besluit namen, wisten we ook: Jan had dit wel begrepen.
Het ga je goed daar. Waak over ons, en rijd af en toe een ritje met ons mee. In onze gedachten, doe je dat al.
Vaarwel vriend.
Voorzitter 2016-2024

Plaats reactie