Probleem met de richting aanwijzers

Alles op elektronisch gebied, accu, startmotor, dynamo, lichten, bedrading, etc.
Plaats reactie
de4boompjes
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-08-2019 14:26

Probleem met de richting aanwijzers

Bericht door de4boompjes » 01-05-2020 14:49

Sinds een week heb ik nu een probleem met de richting aanwijzers. Wilde ik vorige week sinds een tijd weer een stukje touren liet de MP3 mij in de steek. De knipperlichten weigerden dienst. Zowel via de schakelaar al via de alarmlicht schakelaar. Een beetje rommelen aan de draadjes leek even te werken maar na 20 minuten rijden en weer opnieuw starten (moest stoppen voor een brug) weigerde hij weer en moest ik weer huiswaarts gaan. Het lijkt dus een klein issue maar ondertussen kan er niet gereden worden.

Thuis heb ik van alles geprobeerd. Stekkers en contacten schoon gemaakt, alle zekeringen gecheckt, spanning gemeten op de zekeringen, lampjes etc etc. Het enige dat ik mij kan bedenken dat het in de kabelboom zit tussen de zekering links voor en schakelaars. De stekker op de schakelaar heeft namelijk geen spanning.

Ik wil de kabelboom hier op checken maar heb geen idee waarop ik moet letten. De enige overeenkomst tussen de alarmlicht schakelaar en de richtingaanwijzerschakelaar is de geel/zwarte draad. Is dit de draad die ik hebben moet of zijn er ook andere opties (bijv contactslot o.i.d.)?

Wie kan hier een licht op schijnen en mij een richting geven?

MP3 400LT 2011

gr
Rob Hogenboom
De4boompjes

BromBeer.
Berichten: 73
Lid geworden op: 04-01-2019 22:15

Re: Probleem met de richting aanwijzers

Bericht door BromBeer. » 01-05-2020 23:38

Heb je ook de zekeringen bij de voetrem gecontroleerd ?

BromBeer.
Berichten: 73
Lid geworden op: 04-01-2019 22:15

Re: Probleem met de richting aanwijzers

Bericht door BromBeer. » 02-05-2020 00:06

Als ik in het schema kijk dan komt de voedingsspanning via zekering 4 onder het zadel via het contactslot ( G-H ) naar zekering 12 bij het rempedaal.
Vanaf zekering 12 naar de schakelaar voor links/rechts en ook naar de schakelaar voor het alarmlicht.

De stekker op de schakelaar waar je nu geen spanning meet wordt dus gevoed via het contactslot.

de4boompjes
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-08-2019 14:26

Re: Probleem met de richting aanwijzers

Bericht door de4boompjes » 02-05-2020 14:35

Hey Brombeer,

Dat is precies wat ik wilde weten. Ik heb spanning op de zekering (12) die bij mij overigens achter het serviceluikje aan de linkerkant zit. Vanaf daar moet ik dus de draden checken die naar de schakelaars lopen. Ik heb helaas geen schema (voor zover ik dat kan lezen). Dan weet ik wat mij nu te doen staat. I'll keep you posted.

Onwijs bedankt :D

groet
Rob Hogenboom

BromBeer.
Berichten: 73
Lid geworden op: 04-01-2019 22:15

Re: Probleem met de richting aanwijzers

Bericht door BromBeer. » 02-05-2020 19:48

Graag gedaan.

Schema en manual zijn eenvoudig online te vinden.
Hier staan er bijvoorbeeld enkele.

https://www.vespaforum.com/manuals/Piag ... MP3%20400/

de4boompjes
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-08-2019 14:26

Re: Probleem met de richting aanwijzers

Bericht door de4boompjes » 05-05-2020 20:47

Brombeer, dank ook voor het werkplaatshandboek. Ik ben inmiddels zover dat het niet de bedrading is maar het contactslot. Als ik daar de stekker onder uittrek en de witte draad met de blauwe door-lus heb ik weer knipperlichten. Met het omdraaien van de contactsleutel lukt dit niet.

Tijdens de zoektocht viel het mij op dat ik dan weer wel en dan weer geen prik had op de richtingaanwijzerinstallatie. Één keer wilde ie zelfs niet meer uit tot ik zekering 3 er uit haalde. Ik vermoed dat vuil of water in het contact de boosdoener is.
Dit ga ik morgen weer uitvinden. Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door de4boompjes op 06-05-2020 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

de4boompjes
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-08-2019 14:26

Re: Probleem met de richting aanwijzers

Bericht door de4boompjes » 06-05-2020 20:05

Het probleem is verholpen! Ik kan de weg weer op. :D
Probleem was inderdaad het contactslot. Ik heb de stekker onder het contact eruit getrokken en het onderste gedeelte van het slot losgehaald. Daar zag 9 jaar corrosie voor het eerst het daglicht, groen met hier en daar een beetje koper. Dit hele gedeelte uit elkaar en goed schoon gemaakt, ingevet wat vet moet zijn en weer in elkaar gezet. Er kan weer contact gemaakt worden en het slot draait als nieuw.
gr Rob.

BromBeer.
Berichten: 73
Lid geworden op: 04-01-2019 22:15

Re: Probleem met de richting aanwijzers

Bericht door BromBeer. » 07-05-2020 20:31

Bedankt voor de terugkoppeling op het forum.
Fijn dat je het gevonden en verholpen hebt.
Veel knipperplezier.

Plaats reactie